مینیمال های غذایی

نوشته های -«کوتاه اما کامل»- یک مهندس صنایع غذایی و بانو سین

مینیمال های غذایی

نوشته های -«کوتاه اما کامل»- یک مهندس صنایع غذایی و بانو سین

مینیمال های غذایی

یک وبلاگ نویس مهاجر که از سال 84 سابقه در وبلاگ نویسی دارد. . .

(نکته هایی از علم مواد غذایی که شاید برای شما هم جالب باشد + نکته هایی که شاید برای بانو سین جالب باشد)=مینیال های غذایی»

1=== »مطالب علمی ما در این وبلاگ به ندرت به 5 خط می رسه و اغلب کمتر از این مقدار است.
2=== سعی می کنم سئوالات شما رو هم پاسخ بدم.
3=== نوشته هایی که علمی تر باشند و مرتبط با آزمون ارشد صنایع غذایی و رشته های مرتبط برای استفاده بیشتر مشخص می کنم.
4=== تصاویر دارای منبع هستند و سعی می کنیم لینک را از روی تصاویر حذف نکنیم.

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۹۴، ۱۵:۱۶ - نون شین
    جالبه

بهترین نوع ظروف یکبار مصرف کدام است؟

پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۵۴ ب.ظ
  • نکات کنکوری برای دانشجویان.
  • این متن بیش از 5 خط می باشد.

عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ایام ماه محرم منجر به بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به ویژه افزایش بیماری‌های عفونی روده ای می‌شود.

برای صحبت از ظروف یکبار مصرف ابتدا بهتر است بدانیم :

پلاستیک ها پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه ای به نام مونومر تهیه می شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند. در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند اما اشکال کاراینجاست که استفاده نابجا از ظروف پلی اتیلن (پلاستیکی)موجب آزاد شدن مواد آلی و ترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایی می شود که مصرف آنها برای سلامتی مضر است و ممکن است مشکلات گوارشی و حتی بروز برخی بدخیمی ها در افراد را به دنبال داشته باشد.

در پخت و عرضه غذا و نوشیدنی داغ استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی و آلومینیومی در اولویت هستند. ظروف کاغذی نیز که جزئی از شاخه ظروف گیاهی محسوب می‌شوند، در ارجحیت بعدی قرار می‌گیرند.

توزیع غذاهای داغ بالای 65 درجه سانتی‌گراد در این ظروف به علت این‌که از مشقات نفتی تهیه می‌گردد، اصلاً توصیه نمی‌شود.

ظروف پلی‌استایرن با علامت " پی اس" : بیشتر ظرف‌های موجود که مواد غذایی در آن‌ها نگهداری می‌شود، ضمن دارا بودن محدودیت حرارتی، تنها دمای 65 درجه را تحمل می‌کنند، در صورتی که غذایی با دمای بالاتر از 65 درجه سانتی‌گراد به مدت بیش از 15 دقیقه در این ظرف نگهداری شود، مواد شیمیایی موجود در ظرف وارد مواد غذایی شده و این مواد شیمیایی در بافت‌های بدن ذخیره و می تواندباعث ایجاد سرطان در فرد ‌شوند.

ظروف یکبار مصرف ساخته شده از گرانول پلی‌پروپیلن :بهترین نوع برای نگهداری مواد غذایی داغ مانند آش و حلیم ‌است و این ظروف محدودیت‌ دمایی ندارند و می‌توانند مواد غذایی با دمای 100 درجه سانتی‌گراد را هم تحمل کنند. این ظروف با علامت "پی پی" شناخته می‌شود و نسبت به ظروف پلی استایرن مقاوم‌تر بوده و شکسته هم نمی‌شود.

ظروفی با علامت " پی وی سی" : برای نگهداری هر گونه مواد غذایی خشک یا تر نباید استفاده شوند، این ظروف برای استفاده در ارتباط با مواد غذایی  مورد تایید وزارت بهداشت و درمان نیست و شهروندان باید توجه داشته باشند که ظروفی با این نشان را برای نگهداری و سرو مواد غذایی خریداری و استفاده نکنند.
نکته مهم در ارتباط با خرید ظروف یکبار مصرف اینکه هنگام خرید باید به شماره پروانه ساخت درج شده بر روی بسته بندی، علامت کف ظرف، نام شرکت سازنده، مثلثی که در آن نوع جنس پلی‌مر نوشته شده و علامت گرید غذایی ( قاشق و چنگال ) که در کف ظرف مورد نظر حک حرارتی  شده باشد توجه کنند.

یکبار

polyethylene
terephthalate
 ( برای یکبار استفاده بسیار ایمن می باشند) 
 
 بطری های نوشابه، آب معدنی، روغن های خوراکی و یا مایعات غیر اسیدی. برای استفاده طولانی مدت بخصوص برای مایعات اسیدی (آبغوره ـ آبلیمو) مناسب نیستند.
high- density
polyethylene
( عموما
" ایمن هستند)
برخی از انواع بطری شیربچه، کیسه های پلاستیکی، ظرف ماست، شیر و دوغ، سطل زباله
polyvinyl
chloride
 (از مصرف این ظروف همراه با موادغذایی گرم و اسیدی خودداری شود)
ظروف ادویه (نمک و فلفل)، چسب نواری، اسباب بازی کودکان، بطری های آب میوه - امکان آزاد شدن و مهاجرت Phthalates که یک عامل سمی مختل کننده عملکرد هورمون های تناسلی مردانه است وجود دارد.
low- density
polyethylene
 (عموما
" ایمن هستند)
 برخی از ظروف دربدار مخصوص نگهداری موادغذایی، کیسه های پلاستیکی حمل موادغذایی، کیسه های فریز ، برخی از روکش های ارتجاعی پوشاننده موادغذایی.

polypropylene
(عموما
" ایمن هستند) 
درب بطری ها، برخی از ظروف نگهداری موادغذایی، بشقاب و سینی ها ظروف یکبار مصرف مناسب مایکروویو ظروف مناسب مایکروویو چند بار مصرف ، لیوان ها و قاشق و چنگال های یکبار مصرف.
polystyrene
 (برای مواد غذایی گرم مناسب نمی باشد) 
انواع لیوان های یکبار مصرف، پلاستیک پوشاننده ظروف موادغذایی (سلفون ها)، در خلال استفاده از آن در تماس با غذاهای گرم و اسیدی یا غذای چرب اسیترن که یک نروتوکسین است آزاد می شود که البته هنوز مورد مناقشه است (حتی الامکان اجتناب شود).

other
 (عموما"ایمن هستند)
شامل گروه متنوعی از مواد پلاستیکی می شوند ـ انواع بطری شیر کودکان، بطری انواع آب میوه های اسیدی و لیوان ها، ، برخی از ظروف این دسته با علامت اختصاری  polycarbonate) pc )  خطرناک هستند
- ظروف زیست تجزیه پذیر سلولزی جدید مثل
 PLA  ( لیوان کاغذی) در این دسته قرار می گیرند.

نظرات  (۳)

  • امیر حسین فرزانفر
  • با سلام لطفا نظرتون را راجع به ظروف غذای فومی و فوم ضخیم و آلمینیومی هم بفرمایید اگر زحمت نباشه واسم ایمیل کنید با تشکر
    عالی بود تشکر.
  • احسان ترابی
  • با سلام در صورت تمایل مارا با نام نقد و بررسی آثار فاخر سینمای جهان لینک کنید و اطلاع دهید تا لینک شوید
    با تشکر
    پاسخ:
    مرسی از حضورتون.
    این کار رو انجام دادم.لطفا شما هم لیک بفرمایید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی